Scurta analiza a „Itinerariului spiritual” al lui Mircea Eliade

Sursa imaginii: https://ovidiupecican.wordpress.com/tag/mircea-eliade/

În procesul definirii unei identitati culturale românesti, comparabila cu celelalte culturi ale Europei moderne, perioada interbelica s-a constituit ca un moment de apogeu, în care se întâlnesc nume consacrate dinaintea Primului Razboi Mondial, dar apar si noi personalitati. Unul dintre spiritele creatoare care a pus deoparte specificul national, fara însa a-l nega, care s-a preocupat de ridicarea românului la nivelul Europei prin actul lui creator, a fost Mircea Eliade. Am ales sa încercam, timid, în acest studiu o analiza a “Itinerariului spiritual” al lui Mircea Eliade pentru ca facem parte dintre aceia care cred cu tarie ca cele 12 articole-trepte constituie un punct luminos în biografia spirituala a oricarui intelectual. Si pentru ca a fost o vreme în care am asteptam deschiderea librariilor postdecembriste pentru a le cumpara cu aceeasi înfrigurare cu care trebuie sa fi asteptat cândva un adolescent sibian de 17 ani, pe numele sau Emil Cioran, pachetul cu exemplarele din « Cuvântul » pentru a putea citi serialul lui Eliade. La nivelul de larga anvergura culturala si adâncime a cunoasterii, care i-a asigurat statutul de maestru al filosofiei culturii universale, Eliade a ajuns pornind de la exercitiul publicistic cotidian, urmat cu asiduitate pe parcursul întregii vieti. Domeniul debutului absolut în literatura, la paisprezece ani, este tocmai acela al publicisticii, pentru ca la douazeci de ani tânarul Mircea Eliade sa contabilizeze în portofoliul sau curricular cifra impresionanta de peste o mie de articole scrise si publicate, asa dups cum ne asigura Mircea Handoca. Textele publicistice eliadiene preced uneori studii mai ample sau expediaza pur si simplu, la modul critic, sincopele depistate în pulsul societatii momentului. Nu trebuie omis nici faptul ca tematica si formatul de presa abordate de gazetarul Mircea Eliade sunt din cele mai diverse, de la articolul polemic la reportajul de calatorie. […]

Pentru a citi textul integral, dati clic aici

Eros et parole chez Milan Kundera et Marguerite Duras

«La lenteur» et «Les yeux bleus, les cheveux noirs». Au premier abord, le lecteur pourrait se demander s’il est judicieux de comparer les romans de deux auteurs apparemment si différents que Milan Kundera et Marguerite Duras.

Ce qui justifierait notre choix serait le fait que les deux romanciers représentent dans de la seconde moitié du XXe siècle une «révolution érotique », chacun à sa façon. Ils ont trouvé dans l’érotisme la thématique grâce à laquelle ils s’opposent à l’indifférence, à l’univers qui menace de détruire tout ce qui est propre de l’homme, à savoir la sphère intime de son existence. De ce point de vue-là, ils représentent une période de crise qui oblige les artistes à se tourner vers les valeurs qui forment l’ultime ligne de défense de l’individu. Et tous les deux sont devenus des mythes du monde des lettres.

Notre étude vise à saisir de quelle façon la lucidité des deux écrivains démystifie nos conceptions du bonheur, de l’érotisme et de la communication à travers l’analyse des différentes situations existentielles de ses personnages. On s’intéressera aux processus d’érotisation du corps, qui font de celui-ci un objet de désir. Tout d’abord, l’éros se révèle dans un corps signe, voire hors du corps ;  s’il l’envahit pourtant peu à peu, c’est au prix d’un morcellement qui finit par le désérotiser. L’éros glisse du corps à la parole, et de la parole aux mots, comme signes, inscriptions, espace textuel, où la vérité ne s’oppose plus au mensonge, et le raconteur à l’entendeur, mais où le visible s’oppose à l’invisible. […]

Pour lire le texte complet, cliquez  ici.

 

 

Premiul International al Tinerilor Autori (PIJA)

Site-ul oficial al concursului: http://www.pija.ch/

De un sfert de secol, Premiul International al Tinerilor Autori (PIJA) ofera tinerilor scriitori din Elvetia si din alte tari ocazia de a le fi recunoscut talentul literar.

Concursul se adreseaza atât celor care au studiat limba franceza ca limba materna, cât si celor care au studiat limba franceza ca limba straina, textele urmând sa fie înscrise în competitie într-una din cele doua categorii propuse: «Français langue première, langue maternelle» , respectiv «Français langue seconde, langue apprise».

Vârsta candidatilor trebuie sa nu fie mai mica de 15 ani si nici mai mare de 20 de ani la data de 31 martie a anului în care se organizeaza concursul.

În fiecare an este propus un anumit gen literar, spre exemplu, în 2018 candidatii au trebuit sa redacteze un text apartinând categoriei «Proza (nuvela, basm, scrisoare, proza poetica)».

Înscrierea textelor se face on line, respectându-se regulile de redactare ai expediere stabilite în fiecare an de organizatori. 

Week-end-ul oficial de decernare a premiilor (în anul 2018, suma totala a premiilor a fost de 9000 CHF) este la sfârsitul verii. Toate lucrarile premiate sunt publicate într-un volum colectiv la Editura Hèbe http://www.lhebe.ch/ si fiecare laureat va primi gratuit un exemplar al cartii.

De-a lungul anilor (2004, 2005, 2007, 2008)  am participat cu elevii mei la acest concurs (eleva Mihaela Miruna Dragoman a obtinut în doua rânduri premiul al III-lea, la editia 2004 si la editia 2007). Aici poate fi consultata lista laureatiilor pentru editiile 1999-2007: http://www.pija.ch/index.php/les-palmares/1994-a-2009 

Femeia si copilul în societatea româneasca a secolului al XIX-lea

Sursa imaginii: https://adevarul.ro/locale/targu-mures/ipostazele-femeii-evul-mediu-astazi-invatatoare-romanca-banat-ideile-nasc-capul-femeii-barbatul-duce-arena-publica-1_54f9daae448e03c0fd4ba54a/index.html

Secolul al XIX-lea reprezinta pentru români o perioada foarte importanta. Începute la sfârsitul secolului al XVIII-lea, continuate în prima jumatate a secolului al XIX-lea, o serie de procese si fenomene îsi gasesc cristalizarea în cea de a doua jumatate a acestuia. Doua aspecte merita retinute în seria transformarilor sociale si politice care caracterizeaza aceasta perioada. Primul se refera la instalarea societatii burgheze si a principiilor capitalismului, cel de al doilea la faptul cs ideea de natiune si de stat national câstiga din ce în ce mai multi adepti si va triumfa cu unirea celor doua principate române si crearea statului national.

În ceea ce priveste familia si femeia, schimbarile nu sunt esentiale. Diferenta de sex ramâne un principiu discriminator. Femeile sunt excluse de la orice participare la viata publica. O schimbare importanta în domeniul juridic se produce între 1831 si 1848, atunci când dreptul francez devine modelul dominant.  Asadar, principiul masculinitatii ramâne valabil.  În ceea ce priveste raporturile dintre soti sau dintre parinti si copii, trasatura dominanta ramâne pozitia dominanta a barbatului, respectiv a tatalui. Ca noutate, apare principiul responsabilitatii personale în dreptul civil si penal. Femeia nu mai raspunde pentru delictele sotului sau daca nu a participat la acestea. Atât Codul Calimach cât si Legiuirea Caragea legiferau divortul si stabileau motivele acestuia.

În cea de a doua jumatate a secolului al XIX-lea apar noi texte juridice: Constitutia de la 1866 (model belgian), Codul civil de la 1864 (având drept model codul civil francez). Marea noutate introdusa de acest cod civil este reprezentata de reformele care instaureaza regimul burghez. Astfel, individul era considerat drept fundament al dreptului care avea drept scop protejarea si asigurarea libertatii individuale si protejarea proprietatii private. Daca drepturile civile vizeaza orice individ, drepturile politice privesc doar cetateanul. Este interesant modul în care aceste reglementari definesc stabilesc cine poate fi cetatean al statului român. O prima conditie era aceea de a fi român. Mai apoi, persoana în cauza trebuie sa nu fie minora, femeie si sa fie sanatoasa din punct de vedere psihic. De asemenea, daca sunt prevazute o serie de reguli prin care strainii pot fi naturalizati si pot deveni cetateni, nu exista în aceste texte legislative nici cel mai marunt comentariu referitor la femei. Codul civil de la 1864 mentine, de fapt, ideea ca femeia este lipsita de experienta si slaba. În consecinta, pentru a fi protejata, femeia casatorita trebuie sa se supuna puterii maritale a sotului sau.

 Starea de inferioritate a femeii se manifesta atât în relatiile personale (nume, domiciliu, conduita, cetatenie etc), în cele patrimoniale (toate veniturile familiei erau concentrate în mâinile sotului care le si administra, femeia nu putea intenta un proces fara autorizarea sotului, nu putea înstraina bunurile primite ca dota fara participarea sotului sau la semnarea actelor juridice), dar chiar si fata de copii (autoritatea parentala nu putea fi exercitata de catre mama atâta timp cât tatal era în viata). […]

Pentru a citi textul integral, dati clic aici

Cronica unui proiect anuntat

In: Universul Scolii, an VI, septembrie 2004, nr.7, p.13-14.

Înscris în proiectul scolii, proiectul de lectura « Dreptul la celebritate(Re)descoperirea unui scriitor: Iustin Panta », initiat de catre Centrul de Documentare si Informare (CDI) al Colegiului National « Horea, Closca si Crisan » din Alba Iulia, derulat în perioada 06 noiembrie 2002 – 06 noiembrie 2003, si-a propus urmatoarele obiective:

1. sa ofere modalitati atractive de acces la opera unui scriitor putin cunoscut publicului tânar

2. sa favorizeze multiplicarea situatiilor de exprimare si comunicare în limba materna si în limbi straine

3. sa puna în valoare produsele elevilor

4. sa faciliteze si sa încurajeze utilizarea resurselor CDI si descoperirea altor locuri de lectura (biblioteca publica, biblioteca specializata, librarie)

5. sa asigure consolidarea parteneriatului documentarist-echipa pedagogica

6. sa contribuie la deschiderea scolii spre exterior.

Alegerea temei

Am initiat acest proiect având convingerea ca exista (înca) multi tineri pentru care poezia reprezinta o forma de a respira într-o lume bulversata si confuza.

Dincolo de obiectivele enuntate mai sus, demersul nostru s-a dorit a fi un omagiu adus unui poet, poetul sibian Iustin Panta, disparut nedrept în toamna lui 2001, la nici 37 de ani, într-un tragic accident rutier.

De ce Iustin Panta?

Înainte de toate, pentru ca opera sa este putin cunoscuta publicului tânar, desi a fost salutata de catre lumea literara româneasca, la fiecare aparitie fragmentara, începând cu 1991 – anul debutului editorial al scriitorului, cu câte un premiu prestigios, iar textele sale sunt cuprinse în antologii de poezie din multe tari ale lumii.

Mai apoi, pentru ca Iustin Panta reprezinta un punct luminos în biografia mea spirituala.

Iustin Panta (6 noiembrie 1964 – 26 septembrie 2001)

Nãscut la Bucuresti; absolvent al Facultãtii de Electronicã din Bucuresti, 1989; Redactor-sef al revistei de literaturã Euphorion din Sibiu, fondatã în anul 1989 de Uniunea Scriitorilor din România (U.S.R); membru al U.S.R. din 1992, iar din 1996 membru al Consiliului de Conducere al U.S.R.; din anul 2000 secretar al Asociatiei Sibiu a U.S.R.; membru al Asociatiei Jurnalistilor Români.

Autor al volumelor:

Obiecte miscate, Editura Eminescu, 1991. Premiul pentru poezie al Uniunii Scriitorilor din România.

Lucruri simple sau echilibrul instabil, Editura Euphorion, 1992. Premiul Salonului International de Carte de la Cluj-Napoca, 1992.

Limitele puterii sau Mituirea martorilor (în colaborare cu Mircea Ivãnescu – un roman rusesc), Editura Litera, 1994.

Familia si Echilibrul indiferent, Editura Arhipeleag, 1995. Premiul de poezie al Uniunii Scriitorilor din România, Premiul Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova, Premiul Cartea Anului.

Banchetul; echilibrul stabil, Editura Albatros 1998, Premiul Saloanelor „Liviu Rebreanu », Bistrita.

Manual de gânduri care linistesc/Manual de gânduri care nelinistesc – o încercare de filozofie poeticã, Editura Cartea Româneascã, 2000; Premiul revistei Convorbiri literare, Iasi, 2001.

Strada Euclid nr.8, familia M, piesa de teatru jucatã în România de Teatrul National si de Virginia Commonwealth Theatre University, S.U.A., 1998.

Publicatii în principalele reviste de culturã din România si în reviste din: Franta, Anglia, S.U.A.,Canada, Italia, Grecia, Germania, Serbia, Ungaria, Brazilia, Macedonia, Suedia, Letonia,Turcia, Spania si Olanda.

Cuprins în antologii de poezie din: România, Spania, Germania, Suedia, Grecia, Italia, S.U.A. si Olanda.

Derularea proiectului

Proiectul a fost lansat la 06 noiembrie 2002, cu doua zile înaintea Conferintei regionale a centrelor de documentare si informare din Transilvania si a deschiderii oficiale a noului CDI al institutiei noastre. Invitat de onoare la lansarea proiectului a fost cunoscutul om de cultura, prof.univ.dr. Mircea Tomus care, vorbind despre ideea noastra de a aseza începuturile noului CDI sub semnul poeziei spunea: « ati facut o alegere care sigur este alegerea cea buna pentru ca valorile sufletesti, valorile spiritului, valorile cunoasterii, valorile inteligentei – astea sunt valorile care definesc omul, entitatea definitorie, entitatea suprema în existenta […]. Poezia este, poate, cel mai important dintre mijloacele de cultivare a valorilor spirituale, a acestor valori sufletesti, a acestor valori superioare. Este cea mai la îndemâna pentru ca ea uzeaza de mijloacele cele mai la îndemâna ale omului, de comunicarea prin cuvinte ». Iar din cuvinte se nasc alte forme de comunicare, frumoase, luminoase, verticale. Este lectia pe care aveau sa ne-o dea tinerii minunati care s-au apropiat cu îndrazneala si firesc de textul poetic al unui scriitor pe care nu-l cunosteau.

Iata care au fost cele trei volume ale lui Iustin Panta propuse elevilor spre lectura:

¨ Obiecte miscate (1991)

¨ Lucruri simple sau echilibrul instabil( 1992)

¨ Familia si Echilibrul indiferent(1995).

Pâna la sfârsitul lunii noiembrie 2002 au fost constituite atelierele de traducere în limba engleza si limba franceza, atelierul de arta dramatica si atelierul de lectura.

Începând cu primavara lui 2003, gratie unui parteneriat cu Liceul de Muzica si Arte Plastice din Alba Iulia, parteneriat intermediat de catre inimoasa bibliotecara a CCD Alba, proiectul a dobândit un nou atelier, atelierul de arta plastica.

În cadrul orelor de literatura româna, limbi straine si educatie artistica le-au fost facute cunoascute elevilor datele generale ale proiectului si conditiile de participare la activitatile desfasurate în cele patru ateliere. Pe masura finalizarii diferitelor lucrari ale elevilor angajati în proiect, acestea au constituit obiectul unor dezbateri, momente de lectura publica, videoproiectii si expozitii.

La împlinirea unui an de la lansarea proiectului, la 06 noiembrie 2003, am asistat la un « bilant în doi timpi » :

La ora 14.00, Centrul de Documentare si Informare al Colegiului National « Horea, Closca si Crisan » a gazduit: un moment muzical (oferit publicului de catre elevi ai claselor XE si XII E), recitalul de poezie trilingv « Numarul sapte si luna/Le chiffre sept et la lune/Number seven and the moon », lectura dramatizata a scenariului « Esarfa visinie », scenariu gândit sensibil si creativ de catre prof. Avram Cristea, expozitia « Iustin Panta vazut de adolescenta Mihaela Ferlai », precum si prezentarea versiunii ilustrate a volumului « Obiecte miscate », realizata de catre bibliotecara Scolii Generale « Axente Sever » din Aiud, d-na Natalia Bardi.

La ora 17.00, la Galeriile de Arta din Alba Iulia, vernisajul expozitiei « (Re)descoperirea unui scriitor: Iustin Panta », eveniment organizat de catre Liceul de Muzica si Arte Plastice din Alba Iulia si Casa Corpului Didactic Alba. Iubitorii de frumos, prezenti în numar mare, au avut ocazia de a admira lucrarile pe care tinerii artisti, elevi ai clasei a XII-a, calauziti cu dragoste si profesionalism de catre prof. Diana Tuculescu, le-au realizat inspirati de lectura textelor poetului Iustin Panta.

Resursele financiare

necesare bunei desfasurari a proiectului au fost asigurate din bugetul scolii si din sponsorizari.

Evaluarea proiectului

Proiectul acesta reprezinta, în opinia noastra, un exemplu de actiune în care s-au îmbinat în mod fericit urmatoarele axe educationale:

a. educatia pentru informatie (initierea elevilor în utilizarea spatiului si a resurselor CDI, cât si în tehnica de întocmire a unor produse documentare precum afisul, expozitia, prezentarea Power-Point a unui document)

b. dezvoltarea gustului pentru lectura (crearea unor situatii care sa-i motiveze pe elevi pentru lectura textelor literare)

c. educatia artistica si culturala (receptarea unor valori culturale recunoscute pe plan national si international)

d. educatia civica (dezvoltarea simtului responsabilitatii si a respectului fata de sine, fata de grup si fata de spatiul si fondul CDI).

Evaluarea disciplinara a elevilor participanti a fost realizata de catre profesorii de disciplina coordonatori. Din punct de vedere documentar, evaluarea a fost realizata de catre responsabilii CDI (bibliotecar si profesor documentarist) prin urmarirea comportamentului utilizatorilor si a împrumuturilor. În ambele situatii se poate vorbi despre un bilant pozitiv.

Dosarul complet al proiectului (inclusiv suportul audio-vizual realizat de catre dl. Ioan Popa, tehnician la CCD Alba) poate fi consultat la Centrul de Documentare si Informare al Colegiului National « Horea, Closca si Crisan ».

Multumiri speciale le sunt rezervate cadrelor de conducere ale Colegiului National « Horea, Closca si Crisan »din Alba Iulia, Liceului de Muzica si Arte Plastice din Alba Iulia, Casei Corpului Didactic Alba si Scolii Generale « Axente Sever » din Aiud care prin sustinere permanenta au contribuit la, îndraznim sa spunem, reusita acestei proiect.

Nota: Articolul a fost publicat, într-o forma usor schimbata, si în lucrarea noastra « Initiere în cercetarea documentara. Partea I », lucrare pe care o puteti consulta on-line aici.