O civilizatie sub semnul lupului

Sursa imaginii: https://www.deviantart.com/mateslaurentiu/art/Immortal-Ancestors-451909274 

Cautând în izvoarele antice informatii despre daco-geti, stramosii poporului român, ajungem usor la mitologie. Întreaga simbolistica pe care dacii au impus-o antichitatii a fost pusa de contemporanii lor sub semnul lupului. În « De la Zalmoxis la Genghis-Han » Mircea Eliade avanseaza o interpretare a acestui simbol în eseul cu titlul “Dacii si lupii”. Ea pleaca de la numele de „daoi” pe care-l da Strabon dacilor si de la substantivul „daos”, care în frigiana înseamna „lup”. „Daoi” ar însemna „lupii”. Radacina cuvântului ar fi „dhau” — a apasa, a strânge, a sugruma, din care deriva iliricul „dhaunos” — lup, zeul Daunus, un alt zeu trac al razboiului, Kandaon sau lidianul Kamdaules. De fapt, numele unor populatii întregi si ale unor state antice de origine evident indo-europeana, apoi numeroasele toponime, precum si numele vechilor zeitati si cele ale eroilor antici sunt legate de numele lupului. Dacii nu constituie o exceptie. De altfel, vecinii lor din nord-est se numeau Lupiones Sarmatae iar cei din nord-vest, neurii, erau cunoscuti pentru obiceiurile lor lykantropice (Herodot, Historiae, IV, 105).

Divinitate de origine totemica, lupul este prezent în diferite mitologii. Focarul mitologiei grecesti l-a constituit regiunea Elis, locuita în vechime, dupa traditie (Strabon, Geographika, VII, 7, 1—2), de barbari, în special cauconi de origine traca (ca si cei din Asia Mica). Eroul eponim al acestora era Caucon, identi£icat adesea cu Lykos (lupul), o veche zeitate de origine traca. În alte versiuni, Caucon este numit fiul lui Lykaon, tot o zeitate de origine traca, considerat în legende ca un fel de rege al zeilor. Despre Lykaon se spune ca ar fi fost regele Arkadiei. El ar fi întemeiat pe muntele Lykaion (muntele lupilor) un sanctuar, numit Lykosura, pentru Zeus Lykaios. De altfel, chiar numele vechi al Arkadiei era Lykaonia ( tara lupilor). Acest om-lup era numit si Lykurgos. De numele lui sunt legate sarbatorile Lykaia, care se tineau periodic (din patru in patru ani). El apare în reprezentari grafice ca un om îmbracat în piele de lup. În cadrul serbarilor Lykaia se aduceau jertfe umane, în special tineri. Victima umana era sacrificata si apoi mancata de catre tinerii luptatori care deveneau astfel lykantropi. Cultul lupului era practicat si în Argos si în Asia Mica, la lykienii din Lykia (care însemna, ca si Lyaonia, tot „Tara lupilor »). Mai erau si alti zei care aveau legatura cu lupul : Artemis Lykoartis, în regiunea vechiului oras Lykon, Apollon Lykaios, în Argos, Apollon Lykogenes în Lykia. Sfîrsitul cultului lykantropic din Elis si regiunile învecinate este povestit într-o veche legenda a Arkadiei. Se apunea ca Zeus (cel autentic fara atributul Lykaios) l-a vizitat pe regele Lykaon. Acesta, dându-i respectul cuvenit, l-a sarbatorit dupa obiceiul locului, oferindu-i ca jertfa pe propriul sau copil, numit Arkas. Zeus, revoltat de sacrilegiul petrecut, 1-a transformat pe Lykaon în lup si a instituit ca pedeapsa, pentru oricine va mai îndrazni sa manânce carne de om, transformarea pentru noua ani în lup si posibilitatea de a redeveni om doar daca în tot acest interval nu se atinge din nou de mâncarea interzisa.

Relattri asemanatoare apar însa si la romani, pentru o perioada evident mai târzie. Este vorba de amintirea unei divinitati numita Luperkus. În legatura cu acesta este amintita o pestera (Lupercal), în care era pastrat idolul si o sarbatoare (Lupercalia), în cadrul careia se aduceau sacrificii animaliere la intrarea în pestera. Cu ocazia acestui sacrificiu, erau adusi în fata altarului si doi tineri carora preotul le atingea fruntea cu cutitul înrosit în sângele victimelor sacrificate, ceea ce se considera ca aminteste de vechile sacrificii umane.

Si în mitologia nordica apare un fel de zeitate-demon, lupul Fenrir, care avea doi fii (Skoll si Hati): unul alerga pe cer sa înghita soarele, celalalt alerga dupa luna; când reuseau sa le ajunga, se petreceau eclipsele. Existau însa si personaje legendare, ca tatal lui Skallagrim, care se numea Ulf (lupul) si care se transforma dupa voie în lup sau în om.

Traditia lykantropiei s-a mentinut în nord pâna în Evul Mediu târziu. Lykantropul era numit Ulfepnar sau Berserkr si era recunoscut dupa pielea de lup sau de urs pe care o purta. Longobarzii se pare ca adoptasera transformarea în câine, caci luptatorii lor, cu atributii lykantropice (beau sângele dusmanilor), erau numiti în cronici (secolul al VIII-lea e.n.) Cynocephali. Multe zeitati, printre care si Wodan, aveau ca semn distinctiv îmbracaminte animaliera, ca si divinitatile indiene Bhava si Sarva, care erau reprezentate ca oameni îmbracati în piele de lup.

Stindardul dac – corpul de balaur cu cap de lup era un motiv de groaza pentru dusmani. El era alcatuit din arama – de aici si expresia „lupii de arama ai dacilor”; capul lupului avea gura larg deschisa, iar pe corp erau plasati solzi mobili din metal. Stegarul purta  ridicat acest stindard în goana calului si aerul care patrundea  prin gura deschisa scotea sunete suieratoare, însotite de zgomotul solzilor care se loveau între ei. În jurul stegarului, luptatorii aveau pe fata masti de lup sau urs si mormaitul lor înfricosator, ca al unor adevarati carnasieri, înspaimânta pe dusmani. Imaginea mitica a Lupului Alb, capetenia lupilor, era respectata cu sfintenie, el fiind considerat salvatorul dacilor din cetatea Sarmisegetuza asediata de romani si, în general, cel care-i ajuta pe daci  în orice moment de cumpana. […]

Pentru a citi studiul integral, dati clic  aici.

Emily L. ou la fascination du paysage chez Marguerite Duras

La force de ce  livre n’est pas dans l’amour raconté mais comme dans « Les Mille et une nuits », dans l’enjeu du récit. Je vous raconte pour vous retenir. Pour remplir ce vide, conjurer la peur. « Il me semble que c’est lorsque ce sera dans un livre que cela ne fera plus souffrir… Que ce ne sera plus rien. Que ce sera effacé. ». « Cette histoire quand je l’écris, c’est comme si je vous retrouvais… que je retrouvais les moments où je ne sais pas encore, ni ce qui arrive, ni ce qui va arriver. » Comme si l’on revenait à un état d’ignorance originaire et de disponibilité. Au point zéro où tout est possible.
C’est là le phénomène Duras ou si l’on veut la fonction qu’elle joue : nous faire croire au surgissement possible de l’extraordinaire, de l’inconcevable, de l’absolu dans le quotidien. À la fois elle-même et toujours différente ; rôdant inlassablement sur les mêmes lieux, aux mêmes carrefours, dans la même lumière. L’amour, le désespoir, les colonies, les bars, les cris dans la nuit. Éléments de là géographie M.D. – si clairement repérables qu’on risque d’oublier l’essentiel : ce qui joint ces fleuves, ces ciels, ces paquebots, ces hôtels, ces amants. Des chemins toujours imprévisibles. C’est dans ces bizarreries que Duras donne toute sa mesure. […]

Pour lire l’étude intégrale, cliquez aici.

Formarea responsabililor bibliotecilor si centrelor de documentare si informare

Formarea responsabililor bibliotecilor si centrelor de documentare si informare în domeniul proiectelor pedagogice si culturale. In: Zilele Scolii Albei: simpozion de didactica: sectiunea Proiecte educative în structuri infodocumentare», 5 mai 2017 [resursa electronica]. Casa Corpului Didactic Alba, 2017, 1 CD-ROM (ISSN CD 1844-8313)

Bibliotecile scolare si centrele de documentare si informare, acestea din urma aparute în peisajul educativ românesc odata cu trecerea pragului anului 2000,  reprezinta pentru toate cadrele didactice preocupate de calauzirea tinerilor cititori în lumea miraculoasa a informatiei (înca) un loc resursa si un instrument de lucru adaptabil la nivele de vârsta diferite. Initierea elevilor în utilizarea spatiului si a resurselor CDI, precum si în tehnicile specifice de cautare, selectare, prelucrare si comunicare a informatiilor trebuie sa reprezinte una din liniile de forta ale politicii documentare dintr-o unitate scolara în care exista o astfel de structura. Consideram ca activitatile de initiere  în cercetarea documentara sunt cu adevarat eficiente daca sunt integrate în diferite proiecte interdisciplinare desfasurate în parteneriat de catre echipa pedagogica ai profesorul documentarist sau bibliotecarul scolar. Este adevarat ca fiecare biblioteca/CDI este contextualizat(a), îsi are istoria sa, mediul sau social si cultural, practicile sale în materie de gestiune sau pedagogie. Dar, dincolo de aceste diferentieri, oricare structura de acest tip ofera elevului ocazia de a învata sa foloseasca diferitele suporturi informationale si sa participe, prin intermediul lor, la o veritabila activitate culturala si stiintifica. În ceea ce priveste meseria de profesor documentarist, ea  este de data recenta (primul concurs national pentru ocuparea unui astfel de post didactic a fost organizat abia în anul 2008), misiunile sale sunt înca insuficient cunoscute de comunitatea educativa ceea ce nu înseamna ca sunt mai putin importante decât ale oricarui alt cadru didactic. Competentele informationale si documentare ale elevilor sunt niste competente transversale, ele pot fi identificate la o analiza atenta în programele tuturor disciplinelor, dar profesorul documentarist, acest “profesor fara clasa”, le poate crea prin activitati si demersuri specifice cu conditia ca ele sa-si gaseasca locul normal în activitatile didactice proiectele desfasurate de cadrele didactice cu elevii. pentru prima data în România, dupa stiinta noastra, în Regulamentul de organizare si functionare a bibliotecilor scolare si a centrelor de documentare si informare, aprobat cu OMECTS nr. 5556 din 7 octombrie 2011, aceste  competente au fost formulate în mod explicit.

Am ales sa prezint la acest simpozion experienta unui program de formare care, în opinia mea, este util nu doar celor care gestioneaza structurile infodocumentare din învatamântul românesc preuniversitar, ci oricarui cadru didactic care le integreaza ca spatiu si resurse în procesul de predare/învatare/evaluare. Programul s-a derulat la Casa Corpului Didactic din  Arad, în anul 2015, si de el au beneficiat 26 de cursanti. Prin acest curs ne-am propus sa oferim cursantilor suficiente informatii si instrumente pentru ca, la finele programului de formare, acestia safie capabili: sa descrie etapele demersului de cercetare documentara, sa defineasca axele colaborarii documentarist/bibliotecar-echipa pedagogica, sa precizeze câteva modalitati de integrare a CDI/bibliotecii scolare si a profesorului documentarist/bibliotecarului în proiectele interdisciplinare desfasurate în unitatile de învatamânt preuniversitar si identifice câteva baze de date on-line pe care elevii le pot utiliza pentru a întocmi bibliografia unui proiect interdisciplinar sau cu caracter cultural, sa redacteze în echipa a unui proiect interdisciplinar pe o tema propusa de catre formatoare, punând în evidenta rolul CDI în buna desfasurare a proiectului, si sa proiecteze un dispozitiv simplu de animatie lectura/animatie culturala, sa foloseasca noi instrumente de promovare în spatiul on-line a documentelor text, audio si video.

Cursul a fost structurat în 4 module:

Modul 1: Demersul de cercetare documentara: etape, activitati specifice, modalitati de evaluare (4 ore)

Modul 2: Proiecte interdisciplinare (6 ore)

Modul 3: Integrarea noilor tehnologii în activitatea didactica si documentara (6 ore)

Modul 4: Tehnici specifice de formare si stimulare a gustului pentru lectura (6 ore)

Evaluarea programului de formare: 2 ore

Prima sesiune de formare a avut loc la Colegiul National « Elena Ghiba Birta” Arad, într-o sala de clasa dotata cu conexiune Internet si videoproiector. Deschiderea stagiului a fost facuta de dna Ibloya Ilyés, profesor metodist la CCD Arad, responsabil de curs. Dupa prezentarea obiectivelor stagiului si a modulelor de formare a urmat vizionarea unui produs video de cca 20 de minute, „A învata în CDI”. Împartiti în 4 grupe, cursantii au identificat identificat si prezentat misiunile unei structuri infodocumentare de tip CDI, tipurile de activitati desfasurate într-o astfel de structura, asemanarile si deosebirilor existente între bibliotecile scolare/CDI române si franceze, dificultatile aparute în colaborarea responsabililor CDI cu cadrele didactice si elevii. Aceasta secventa a formarii ne-a permis sa facem o radiografie a reprezentarilor cursantilor cu privire la educatia pentru informatie prin CDI/biblioteca scolara, educatie în cadrul careia  cercetarea documentara are un rol esential. Prezentarea conceptului si a etapelor cercetarii documentare  a fost bogat ilustrata cu exemple care au urmarit punerea în evidenta a rolului pedagogic al responsabilului CDI/bibliotecii scolare: definirea obiectivelor de cercetare si a formei de comunicare a informatiei, cautarea surselor de informare si selectionarea documentelor pertinente (documente scrise si produse electronice), localizarea informatiei în diferite documente, prelevarea informatiei si prelucrarea ei în vederea restituirii, restituirea informatiei, evaluarea demersului si a produsului realizat.Prezentarea notiunilor referitoare la cercetarea documentara a avut un caracter interactiv, cursantii intervenind ei însisi pentru a împartasi grupului experiente personale si a propune perspective de experimentare. Schimbul de idei la nivelul grupului de cursanti, precum si dialogul formatoare-cursanti au adus un plus  de dinamism activitatii din aceasts prima parte a zilei de formare. Atelierul prevazut pentru Modulul 1 a pus cursantii în situatia de a reflecta la nivel de grup asupra posibilitatii de integrare într-un proiect schitat de formatoare a unor secvente de cercetare documentara animate de bibliotecarul scolar/profesorul documentarist. Prezentarea propunerilor si a proiectului în sine a facilitat mai buna întelegere a modului urmator, dedicat proiectelor interdisciplinare. S-au prezentat, explicat si analizat în plen modalitatile de lucru  într-o echipa pedagogica formata din profesori de disciplina si profesor documentarist/bibliotecar scolar, axele principale ale colaborarii lor si, pornind de la exemple concrete (proiectele „Ziua Gustului”, „Vinuri, podgorii si viticultori din judetul Alba”, „Tentatia informatiei”, „Lecturi împartasite”, „Întânire cu autorul”) modul de gestionare a diferitelor tipuri de resurse în cadrul unui proiect interdisciplinar sau cu caracter cultural (spatiu, timp, resurse umane, resurse materiale). Am insistat pe prevederile Anexei 2 din Regulamentul de organizare si functionare a bibliotecilor scolare si a centrelor de documentare si informare, aprobat cu OMECTS nr. 5556 din 7 octombrie 2011. Documentul era cvasinecunoscut cursantilor, desi el reprezinta o adevarata „programa” a disciplinei „documentare”. Cunoasterea sa este indispensabila, cu atât mai mult cu cât Regulamentul citat mai sus precizeaza în mod clar ca referentialul competentelor infodocumentare ale elevilor „nu se adreseaza numai profesorilor documentaristi si bibliotecarilor scolari – responsabili ai structurilor infodocumentare organizate la nivelul unitatilor de învatamânt, ci si cadrelor didactice si directorilor pentru a sustine participarea comuna la elaborarea unei strategii de formare a unei culturi informat a elevilor, în vederea dezvoltarii autonomiei lor în procesul de cautare, selectare, tratare si comunicare a informatiei, atât ca demers scolar, cât si personal.” O adevarata pledoarie, asadar, pentru colaborarea bibliotecarului sscolar/profesorului documentarist cu celelalte cadre didactice.Având în vedere ca cercetarea documentara nu poate fi, practic, izolata de demersul de realizare a unui proiect interdisciplinar, am decis ca evaluarea celor primelor doua module o vom face la finalul Modulului 2. Pentru a finaliza Modulul 2, fiecare cursant a schitat, folosind un formular furnizat de formatoare, un proiect interdisciplinar sau cu caracter cultural. Modul 3, „Integrarea noilor tehnologii în activitatea didactica si documentara”,  a demarat cu o activitate practica al carei scop a fost familiarizarea cursantilor cu  modalitatea de a transmite elevilor cunostintele referitoare la  organizarea unui catalog on-line si la utilizarea sa  în cadrul proiectelor coordonate/desfasurate  de profesorul documentarist/bibliotecarul scolar si cadrele didactice. Am constatat cu surprindere ca nici unul dintre cursanti nu utilizeaza aceste baze de date în activitatea cotidiana, desi ele le-ar fi de un real folos în activitatea de clasificare si catalogare a documentelor, deci în crearea instrumentelor indispensabile de acces la fondul documentar al bibliotecii scolare/CDI. Activitatea on-line a scos în evidenta caracterul extrem de eterogen al grupului din punctul de vedere al competentelor de utilizare a calculatorului si a resurselor on-line. Acest neajuns a îngreunat foarte mult desfasurarea celorlalte activitati ale acestui modul destinat utilizarii noilor tehnologii. Slaba performanta tehnica a unor calculatoare si  absenta conexiunii Internet la unele dintre posturi, precum si faptul ca unii cursanti nu detineau cunostintele minime de utilizare a postei electronice si a resurselor Internet ne-au obligat sa prelungim cu 2 ore timpul afectat Modului 3. Ultimul modul al programului de formare a fost destinat prezentarii anumitor tehnici de formare si stimulare a gustului pentru lectura. S-au experimentat la nivel de grup doua dispozitive de animatie: „Lectura Guri-Urechi” si „Textul umplut”. Pornind de la acesta din urma, fiecare cursant  a elaborat propriul sau exemplu sub forma de prezentare PPT. Aceste prezentari se regasesc în portofoliile electronice individuale.

Pe tot parcursul formarii cursantii au fost seriosi, atenti, interesati sa înteleaga si sa asimileze notiunile noi, si-au realizat sarcinile individuale si de grup, au dat dovada de solidaritate si responsabilitate. Ansamblul produselor realizate de cursanti în cadrul acestui program de formare a fost organizat într-o lucrare consultabila on-line la adresa: http://en.calameo.com/read/00227994388ba0c3953a7.

Drept metode de evaluare a cursantilor s-au folosit chestionare de evaluare a fiecarui modul, activitati practice individuale si de grup, iar evaluarea programului s-a realizat printr-un chestionar de evaluare propus de CCD Alba si un chestionar de evaluare propus de formatoare.

 Experienta mea de formator în domeniul centrelor de documentare si informare si al bibliotecilor scolare de peste 15 ani îmi spune ca un astfel de curs ramâne mereu în lista prioritatilor de formare, cu atât mai mult cu cât în societate în care traim este în continuaschimbare educatia pentru o cultura a informatiei este o necesitate.

BIBLIOGRAFIE :

Badau, Georgeta. Centrul de documentare si informare: spatiu si instrument al educatiei pentru informatie: lucrare de disertatie. Bucuresti, 2007

RECHERCHE documentaire et maîtrise de l’information : formation des élèves par le professeur documentaliste de la sixième à la terminale. Rouen : CRDP de Haute Normandie: IUFM de Rouen, 2000.

Regulamentul de organizare si functionare a bibliotecilor scolare si a centrelor de documentare si informare, aprobat cu OMECTS nr. 5556 din 7 octombrie 2011

Prezentarea cursului de formare:

https://www.calameo.com/read/002279943187c6704cd14?page=1

Cronica unui proiect eTwinning

Cronica unui proiect eTwinning. In: Zilele Scolii Albei: simpozion de didactica: sectiunea Proiecte educative în structuri infodocumentare», 10 iunie 2016 [resursa electronica]. Casa Corpului Didactic Alba, 2016, 1 CD-ROM (ISSN CD 1844-8313)

Scurta prezentare a proiectului

Proiectul  „Cuvinte si imagini din orasele si calatoriile noastre” (“Des mots et des images de nos villes et nos voyages”) a debutat  în septembrie 2015, la initiativa a doua profesoare formate în domeniul predarii limbii franceze ca limba straina, una din Italia, Loredana Conte si cealalta din România, autoarea acestui articol.

Scopul proiectului a fost, pe de o parte,  de a încuraja lectura, redactarea si exprimarea în limba franceza, iar pe de alta parte  de a stimula lectura documentara, pe suport traditional sau electronic si de a favoriza promovarea tarii noastre si descoperirea altei tari si a altei culturi prin intermediul noilor tehnologii.

Partenerii de proiect:

 Colegiul National „Horea, Closca si Crisan”(www.hcc.ro) , Alba Iulia (România), Georgeta Badau (profesor de limba franceza, fondator de proiect), Alina Crisan, profesor de limba franceza, Lucretia Bîrz – bibliotecar

Loredana Conte (professor de limba franceza, fondator de proiect) Liceul Stiintific “Francesco Cecioni” din Livorno (Italia)

Obiectivele proiectului

Cadrele didactice initiatoare ale acestui proiect si-au propus:

–  sa puna elevii în situatie de comunicare reala pentru a le dezvolta capacitatea de lectura, exprimare si întelegere orala si scrisa în limba franceza

–   sa  dezvolte capacitatea elevilor de a cauta, selecta, prelucra si restitui sub o forma data informatia cu caracter stiintific

–  sa dezvolte gustul elevilor pentru informatia culturala

–  sa dezvolte capacitatea elevilor de a crea si difuza un continut multimedia

–  sa dezvolte spiritul civic al elevilor si capacitatea lor  de a lucra în echipa

Derularea proiectului:

„Cuvinte si imagini din orasele si calatoriile noastre”  a fost ce de al treilea proiect eTwinning pe care l-am fondat si derulat din anul 2008 si pâna în prezent.  Inscrierea propriu-zisa a proiectului a fost precedata de o perioada de 3 luni (iunie – august 2015) în care o intensa corespondenta prin intermediul mesageriei eTwinning a permis gasirea partenerului extern de proiect si punerea la punct a liniilor directoare ale actiunii.

Odata cu deschiderea anului scolar 2015-2016, la echipa de proiect s-au alaturat Alina Crisan, profesor de limba franceza, si Lucretia Bârz, responsabilul Centrului de Documentare si Informare din institutia noastra. În luna septembrie, s-a realizat înscrierea elevilor si înscrierea proiectului validat de catre directorii celor doua unitati de învatamânt.  S-a decis ca echipa de proiect sa fie formata din elevi benevoli, proveniti din diverse clase, având vârste diferite (14-16 ani) si nivele diferite de cunostinte de limba franceza (A1, A2, B1). Prin urmare, activitstile propriu-zise ale elevilor români s-au desfasurat în marea lor majoritate în afara orelor de curs, la Centrul de documentare si informare al celor doua unitati de învatamânt sau în sala AEL, în cadrul unui Club eTwinning creat la initiativa fondatorului de proiect.

În momentul înscrierii, toti elevii au semnat un acord prin care se obligau ca pe toata durata desfasurarii proiectului sa utilizeze limba franceza ca limba de lucru si comunicare, sa fie politicosi, sa nu redacteze texte cu caracter injurios, rasist, violent sau pornografic, sa respecte drepturile de autor (sa nu difuzeze documente fara acordul autorului lor si indicarea surselor de informare), sa posteze articolele si comentariile numai dupa validarea lor de catre profesorii coordonatori. De asemenea, s-a solicitat acordul scris al parintilor pentru publicarea textelor si materialelor audiovizuale realizate de catre elevi  pe site-ul scolii, al proiectului sau într-o publicatie de interes pedagogic.

Mai multe piste de lucru au fost identificate de catre profesorii coordonatori de activitati:

– activitati de prezentare reciproca (texte în limba franceza si nori de cuvinte);

– galerie de fotografii on-line (România – https://padlet.com/geta_badau/u5mgywz03j3w si Italia – https://padlet.com/loredanaconte14/c09dlrb7fdt8); fotografiile au fost facute de elevii însisi;

-redactare creativa: realizarea unei brosuri continând 35 de texte narative inspirate de fotografiile postate de echipa partenera de proiect si 31 de link-uri spre versiunea sonora on line, înregistrata de elevii-naratori;

-redactarea în limba materna si în limba franceza a prezentarii unui obiectiv turistic din propria tara; traducerea în limba româna, respectiv italiana a textelor redactate de membrii echipei partenere si realizarea unui volum colectiv trilingv de 123 de pagini care descriu 20 de obiective turistice din România si Italia;

schimb de carti postale între elevii celor doua echipe; cartile postale realizate de elevi cu ajutorul aplicatiei Pictochart (http://ww42.pictochart.com/); cele 26 de carti postale au fost adunate într-un album publicat în Twinspace.

Instrumente de lucru:

Principalul spatiu de lucru colaborativ a fost Twinspace-ul oferit de platforma eTwinning. Consilierea si discutiile libere între profesorii cordonatori si elevii români s-au desfasurat în cadrul unui grup închis Facebook, deschis special pentru acest proiect. Elevii au învatat sa utilizeze programele Audacity – pentru înregistrari si montajele audio, Photostory – pentru realizarea unor documente video pornind de la o selectie de fotografii, Real Player – pentru efectuarea unui montaj video, au învatat sa realizeze, sa publice si sa ilustreze cu link-uri, fotografii, documente audio si video articolele din Twinspace. Prezentarile Powerpoint au fost publicate pe site-ul http://www.slideshare.net/  înainte de  a fi integrate în Twinspace, materialele video pe site-ul http://www.youtube.com, iar documentele audio pe site-urile https://soundcloud.com/ si https://audioboom.com . Norii de cuvinte au fost realizati cu https://tagul.com/, iar cartile postale cu http://www.pictochart.com/

Implicarea elevilor

Desi elevii români au avut cam aceeasi vârsta (20 de elevi de clasa a X-a si o eleva de clasa a IX-a), cunostintele lor de  limba franceza au fost diferite, jumatate din echipa apartinând unei clase de Filologie – bilingv franceza, iar cealalta jumatate unei clase de Matematica-informatica pentru care limba franceza reprezinta a doua limba straina studiata în scoala. A fost destul de greu sa fie gasita o plaja orara comuna pentru activitatile de grup, da am gasit solutii, încurajati de bucuria cu care elevii  s-au implicat în acest proiect.

Integrarea în curriculum si evaluarea disciplinara si documentara

Programele scolare de limba franceza în vigoare vizeaza pentru toti cei patru ani de liceu formarea competentei de receptare a mesajelor transmise oral sau în scris în diferite situatii de comunicare, a competentei de producere de mesaje orale sau scrise adecvate unor anumite contexte, de realizare de interactiuni în comunicarea orala sau scrisa, precum si de transfer si mediere a mesajelor orale sau scrise în situatii variate de comunicare. În ceea ce priveste misiunile profesorului documentarist, formarea elevilor în domeniul cercetarii documentare, dezvoltarea gustului pentru lectura si formarea elevilor pentru utilizarea noilor tehnologii sunt misiuni comune atât în sistemul educativ italian, cât si în cel român.

Se cuvine mentionat faptul ca unele dintre activitatile proiectului au fost desfasurate în cadrul orelor de curs, cu clasa întreaga, în functie de continuturile recomandate de programa scolara de limba franceza (spre exemplu: studiul unor texte apartinând literaturii franceze si francofone, caracteristicile textului poetic si ale textului narativ, exercitii de traducere a unor texte cu ajutorul dictionarului, realizarea unor materiale de promovare a unor obiective turistice). Evaluarea disciplinara a produselor realizate de catre elevi a urmarit: coerenta si continutul de idei, corectitudinea gramaticala si lexicala, calitatea vocabularului, asezarea în pagina si ilustrarea textului cu documente audiovizuale. Între criteriile de evaluare documentara mentionam:  capacitatea de a repera informatiile necesare în fondul documentar al CDI, capacitatea de a crea si difuza continuturi multimedia, numarul de publicatii împrumutate sau consultate în regim de sala de lectura.

Evaluarea proiectului din punctul de vedere al elevilor s-a realizat prin completarea unui chestionar on line anonim.

Acest proiect a fost o încercare, spunem noi reusita, de a demonstra ca elevii, atunci când sunt motivati, sunt capabili sa depaseasca barierele lingvistice si sa realizeze, dincolo de distantele geografice si culturale, niste activitati care merita aprecierea colegilor si a profesorilor lor. Doi dintre elevii români au sfârsit prin a se prezenta la examenul DELF în sesiunea decembrie 2015, deci au reusit sa obtina o diploma a Ministerului francez al Educatiei, valabila pentru toata viata si recunoscuta în întreg spatiul francofon.

Bibliografie:

Marinescu, Mariana, Tendinte si orientari în didactica moderna, Editura Didactica si Pedagogica, 2007, Bucuresti.

Rolul proiectelor educationale realizate prin parteneriate scolare internationale. Bucuresti: TEHNE-Centrul pentru Inovare în Educatie, 2013

Zgaga, Pavel;  Neacsu, Ioan;  Velea, Luciana Simona. Formarea cadrelor didactice: experiente europene. Bucuresti: Editura Universitara, 2007.

Coutumes et traditions populaires dans le département d’Alba (livre)

Coutumes et traditions populaires dans le département d’Alba. Alba Iulia: Universul Scolii Albei, 2015. ISBN: 978-606-8683-33-1

Ce livre représente le produit final réalisé dans le cadre du Module d’enseignement interdisciplinaire (MEI) de l’année scolaire 2012-2013.  L’ensemble du travail réalisé dans le cadre du MEI 2012-2013 est consultable en ligne sur le blog du projet: http://lewebpedagogique.com/11f2012hccab  

S O M M A I R E

Pour mieux comprendre le cadre de la recherche

Contexte géographique et historique  du département d’Alba

Quelques indicateurs socio-économiques représentatifs pour le département d’Alba

1. Les métiers traditionnels. Éléments d’architecture rurale

Les métiers traditionnels, valeurs sûres pour encore longtemps?

Découvrir les métiers traditionnels de quelques zones du département d’Alba

Éléments d’architecture rurale  dans quelques villages d’Alba

Préservation du patrimoine départemental constitué par les métiers traditionnels

L’évolution des filières de formation aux métiers traditionnels dans le département d’Alba

2.Musiques et danses traditionnelles

Le folklore musical et chorégraphique: une forme de résistance face à l’uniformisation de la culture de nos jours?

Un répertoire enraciné dans la vie quotidienne des habitants d’Alba: chants de travail, airs de mariage, danses pour diverses occasions

La danse traditionnelle: pratique culturelle porteuse de sociabilité et d’intégration

Quelques dates importantes du calendrier des musiques et danses traditionnelles du département d’Alba

3.Littérature populaire

La littérature populaire et la modernité font-elles bon ménage?

Regards sur l’évolution de la littérature populaire transylvaine

Littérature populaire et culture médiatique

A la recherche des écrivains s’inspirant de la littérature populaire

4.Gastronomie traditionnelle

Quel enjeu pour la gastronomie traditionnelle  régionale  sur le marché roumain contemporain?

Gastronomie typique dans quelques villes et villages du département d’Alba

Techniques de conservation des aliments dans le département d’Alba

La cuisine calendaire dans le département d’Alba

5.Croyances populaires

Le village contemporain,  un trésor de croyances et rites toujours vivants?

Rites et traditions autour de la naissance

Rites et traditions autour du mariage

Rites et traditions funéraires

6.Plantes médicinales. Médecine traditionnelle

La médecine traditionnelle et l’ethnobotanique, peuvent-elles nous réintroduire au sein de la nature?

La médecine traditionnelle entre reconnaissance et méconnaissance

Les mobiles rituels, magiques et thérapeutiques  de l’utilisation des plantes médicinales

Secrets et vertus de quelques plantes médicinales tels qu’ils sont connus par les villageois de notre département

7.Coutumes et traditions (familiales et agraires)

Les coutumes et les traditions régionales  sont-elles  un frein ou un atout pour le  développement du village contemporain?

Les traditions et les coutumes folkloriques, un vif axe du tourisme rural

Rituels agraires saisonniers dans quelques villages du département d’Alba

Coutumes spécifiques aux fêtes religieuses